Undervisningsforløb på Skovgaard Museet

 

På små håndholdte computere ledes eleverne gennem et forløb, hvor de skal undersøge Skovgaards malerier ved hjælp af det historiske kildemateriale. Eleverne udfordres med en påstand om guldalderkunst, og de skal vælge argumenter for at underbygge denne påstand i kildematerialet. Forløbet afsluttes med en debat om kunst og identitet, hvor eleverne udfordrer hinanden og skal argumentere for deres påstand.

 

Bestil forløb
Et forløb på Skovgaard Museet varer 1½ time og er gratis.
Kontakt Skovgaard Museet på tlf. 8662 3975 eller mail post@skovgaardmuseet.dk

 

Målgruppe

9. klasse i folkeskolen og ungdomsuddannelserne (STx, HF, HTx m.m.).

 

Forløb

GOLDdigger indledes på museet med en levende scenografi, der underbygger stemningen i Skovgaards kunst. Rummet med P.C. Skovgaards landskabsmalerier iscenesættes i få minutter ved hjælp af lys, lyd og musik, som skaber en sanselig oplevelse af kunsten.

 

Herefter udstyres eleverne med tabletten  og deles op i mindre grupper.  Hver gruppe skal fordybe sig i ét udvalgt værk og undersøge én af følgende retoriske påstande:



På baggrund af kildematerialet på tabletten og i rummet samler eleverne argumenter for den pågældende påstand. Til sidst udveksles disse argumenter mellem eleverne i en dyst på ord, hvor to grupper belyser hver deres påstand om et af P.C. Skovgaards hovedværker.